Rola sortowni w transporcie drogowym

Dzisiejszy transport drogowy to dziedzina, która wciąż się rozwija, a jej prawidłowe funkcjonowanie warunkuje działalności wielu zakładów produkcyjnych czy firm handlowo-usługowych. Rodzajów transportu drogowego jest wiele. Można wyróżnić transport ciężki, dystrybucję kurierską i wiele innych. Istnieją także odmienne modele transportu. W przypadku dystrybucji drobnicowej najważniejszym aspektem warunkującym ciągłość dostaw jest sprawne funkcjonowanie sortowni.

Nie z punktu A, do B
Wiele osób ma błędne wyobrażenie o losach swojej przesyłki. Większość ludzi, którzy zawodowo nie są związani z transportem, jest przekonana, że jeśli zamawiają przykładowo towar w Gdańsku, a sami znajdują się w Warszawie, to kurier z Gdańska jedzie bezpośrednio z paczką do niego z Gdańska. Tymczasem, absolutnie tak się nie dzieje. Tego typu dystrybucja nie byłaby możliwa do wykonania zarówno ze względu na czas, jak i koszta. Na trasie przesyłki znajduje się sortownia.

Rola sortowni
Transport drogowy drobnicowy zawsze wykorzystuje sortownię, a więc terminal przeładunkowy. Kurier odbiera paczkę od nadawcy w mieście x, która musi dotrzeć do miasta y. Za doręczenia w poszczególnych miastach odpowiadają oddziały, które pewne miejscowości mają przyporządkowane do siebie. Paczka odebrana od nadawcy przez kuriera jedzie do oddziału nadającego, gdzie jest przyjęta na magazyn, a następnie załadowana na tzw. auto załadunkowe lub wyjazdowe. Są na nie ładowane wszystkie paczki odebrane danego dnia od nadawców. Następnie, auto wyjeżdża właśnie na sortownię, do której docierają auta z odbiorami z całego kraju (sortownia może być jedna główna lub główna plus kilka mniejszych). Sortownia przyjmuje wszystkie ładunki i grupuje je do wyjazdu na odpowiedni oddział doręczający według kodów pocztowych. Pracownicy sortowni ładują kolejna auta załadunkowe, które docierają do oddziałów doręczających. Tam pozostaje już tylko rozdzielić towar na kurierów i rozpocząć dystrybucję.